Gör om, gör rätt!

Sjukförsäkringen har diskuterats i omgångar fram och tillbaka. Oavsett partifärg har vi tror jag, varit ganska överens om att som det har varit har det inte varit bra. Det står helt klart att människor har varit lämnade åt sitt öde i många fall och självklart ska det inte vara så.

Dock har Alliansens lapptäcke till sjukförsäkring passerat alla gränser till vad som kan accepteras. Man sätter lagar i verket trots att de ifrågasätts från mängder med remissinstanser. Man skapar en oro utan dess like för tiotusentals människor. Människor som framför allt behöver stöd och hjälp att hitta vägen tillbaka till arbetslivet.

Vad gör då regeringen med M i spetsen? Jo de skickar ut människor i ovisshet. Idag menar de att alla ska få sin omtalade aktivitetsstöd i slutet på januari. Visst låter det bra? Derssutom ska alla som inte klarar av att arbeta få komma tillbaka till sjukförsäkringen igen. Efter tre månader...

Min fråga är varför skickar man ut uppenbart sjuka människor ur sjukförsäkringen för att sedan under tre månader pröva arbetsförmågan för att sedan "släppa in dem" igen?

Borde inte det rimliga i detta vara att man får utreda arbetsförmågan medans man fortfarande finns i sjukförsäkringssystemet? Jag förstår inte tanken, men vem gör det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0