FK:s skrämmande utredningar

Försäkringskassan redovisar en kartläggning av försörjningsstöd efter avslutad period av sjukpenning. Det handlar om människor som haft sjukpenning i 180 dagar. Vad hände sen?

Enligt Försäkringskassan (FK) så har det inte blivit så många med försörjningsstöd, endast 2% uppger att de har ansökt om försörjnignsstöd. 2% alltså, till och med jag blev något förvånad över den summan. Men när jag efter en eller två minuter förstod hur undersökningen gjorts framträder en helt annan bild.

Försäkringskassan har låtit intervjua alla människor som under januari 2009 lämnade sjukpenningssystemet, ca 1500 personer. Man talar om avslutad och indragen sjukpenning. Avslutades gjorde 90% av ärendena och är sådana där ersättningen inte förlängs eftersom personen är frisk. 10% av ärendena fick så kallad indragen sjukpenning, alltså personer som inte anser sig kunna klara sig i arbete/arbetsmarknad utan vill fortsätta vara sjukskrivna.

Min tilltro till människan säger att det är ett fåtal som av egen lust eller lathet låter bli att arbeta och söker försörjningsstöd istället. Skilnaden i inkomst mot att arbeta är enorm, där finns en stor drivkraft till arbete enligt min uppfattning. FK säger ingenting om detta i sin utredning men vad jag tror är att de 2% som sökt försörjningsstöd till hög grad går att finna bland de som fått sjukpenningen indragen mot sin vilja. Varför jag tror så? Jo, varför skulle någon gå med frivilligt på att få sin sjukpenning indragen för att istället söka försörjningsstöd?

Förhoppningsvis har vi inom sjukförsäkringen alltid haft människor som tillfrisknat och återgått till sitt arbete. Utredningen säger ingenting om hur det har sett ut med detta tidigare. Om min teori stämmer, att försörjningsstödsansökningarna går att återfinna bland de 10% som mot sin vilja fått sjukpenningen indragen innebär det att 20% av dessa personer tvingats till försörjningsstöd som enda inkomst.

Hur ser det då ut med mörkertal i utredningen? FK uppger att det är 3% som är sjukskrivna utan ersättning från FK. 2% av dessa återfinns alltså i form av ansökningar om försörjningsstöd. Vart är den sista procenten? Återigen antar jag att ingen frivilligt går från sjukpenning till att vara sjukskriven utan sjukpenning. Därmed återfinns även den sista procenten bland de 10% som slängs ur systemet mot sin vilja. Här tror jag att man kan återfinna dessa personer som försörjda av sin familj i form av man eller fru med inkomst. Försörjningsstödets nivå är nämligen så låg att många inser att det är lönlöst att ens ansöka om det.

Min tolkning av detta är att vi kan räkna med att ungefär 30% av de som ställs utanför systemet återfinns på våra socialkontor runt om i landet alternativt som sjuka hemma fruar/män som försörjs av sin partner.

Försäkringskassans statistik ser bra ut på ytan
Penetreras den framträder en helt annan bild...

Har Försäkringskassan gjort detta medvetet? För mig är det inte det minsta instressant att veta vad som händer när en sjukskrivningsperiod avslutas. Om personen, läkare och FK anser att personen är frisk spelar det ingen större roll om personen återgår till sitt arbete eller om personen blir arbetssökande osv. Det som är intressant är vad som händer med dessa individer där läkare och individ anser att personen ska vara sjukskriven medans FK anser att personen kan arbeta. Jag tror min tolkning ovan, är mer överensstämmande med sanningen än vad FK:s genomsnittliga statistik är.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja jag kan nog bara instämma med dína slutsatser.

Jag befinner mig i precis denna situationen i detta ögonblicket. Antagligen kommer jag att förlora min sjukersättning pga. att "något kan jag säkert göra".

Denna situationen är fruktansvärd, så här behandlas människor i vårt välfärdssamhälle idag. Fk är inte längre intresserad av vad läkare uttalar sig om vad gäller arbetsförmåga för att alla kan ju göra något.

Jag sitter här precis och försöker komma fram till vad jag skall leva av i framtiden och din slutsats stämmer, antagligen kommer jag att tvingas till att leva av min makes inkomst.. hur detta påverkar vårt ekonomi kan jag bara måla upp bilder av... det är inga investeringar som kommer att göras och man har bara förhoppningen att vi kommer att ha mat på bordet. Jag blir precis det som jag inte borde behöva... beroende...hemmafru...forfarande sjuk...utan möjlighet att ens bekosta mina behandlingar och mediciner...och detta skall på något sätt leda till en bättring?

För vem? Staten? Mig personligen? Min familj? Sjukvården? Fk:s resultat?

Så vitt jag kan förstå har jag under den här tiden jag har varit sjukskriven lämnat, det lilla jag har haft som inkomst, här i landet. Jag har bekostat mina mediciner, min sjukvård, uppehället och allt annat som kan tänkas, betalat skatt. Logiskt borde dman förstå att man tar bort min möjlighet till att göra detta.

Jag är 34 år och har haft detta helvetets sjukdom att handkas med sedan 21års ålder. Jag får i nuläget vara tacksam att få behålla vettet för någon sjukersättning kommer jag förmodligen inte att få...

Datum: 2009-08-13 Tid: 12:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0