Det finns något viktigare än valfläsk!

Vi är mitt uppe i en intensiv valrörelse. Det är jämt och osäkert vad folkets utslag kommer bli på riksplanet. I många lokala val är det samma sak. I Oxelösund hoppas och tror jag på en röd valseger, något annat vore katastrof.

Det finns en sak jag saknar i valrörelsen

Jag saknar diskussionerna om ideologin. Vi Socialdemokrater behöver lyfta fram vår ideologi. Starkt och högt! Jag är en löntagare och jag tjänar bra med min lön som Biträdande Verksamhetschef. Jag har fått en del pengar extra sedan förra valet genom alliansregeringen. Det är många med mig som fått det. Men vad innebär detta? Eftersom jag fått mer, vem har fått mindre?


Vår Socialdemokratiska ideologi bygger på solidaritet och rättvisa. Vi tror på ett samhälle där alla människor får samma chans i livet. Där man kan få flera chanser i livet. För att alla ska få samma chanser i livet krävs det trygghetssystem och försäkringssystem som fångar upp de som är påväg att falla ur, och som lyfter upp de som inte föds med de allra bästa förutsättningarna.


Vi behöver en a-kassa som är stark, som människor kan leva ett liv även mellan arbeten. Centerns rent kränkande reklam "Jag vill lyfta akassa som pappa, när jag blir stor" är helt missvisande. Är det någon som tror att människor VILL leva på bidrag? Jag tror att det finns drivkrafter inom oss som driver oss mot arbete där det alltis finns mer pengar och tjäna samtidigt som vi får en social samvaro och tillhörighet. En stark a-kassa ger människor möjligheter att förändra och ta sig vidare i livet. Samma sak gäller för en trygg och säker sjukförsäkring.


Vad tror ni händer när ersättningsnivåer sänks? Det lecder till att människor tar vilket jobb som helst till vilken lön som helst. Det blir en djungelns lag, en arbetsmarknad där arbetarna står med mössan i handen och bjuder under varandra i löneförhandlingen med chefen. Detta leder till ökade klyftor. Klyftor som vi redan idag har märkt av genom en fördublad barnfattigdom. Genom drastiskt ökande socialbidrag. Får utvecklingen fortsätta där anställningsvillkoren görs allt mer otrygga, utbildningsinsatserna allt färre och ersättningsnivåerna allt lägre ökar klyftorna.


Åter till skattesänkningarna. Jag har blivit rikare. Det finns dock de med höga inkomster, stora villor och förmögenheter som tjänat många gånger mer än vad jag har gjort på skattesänkningarna. Det är klart att någon får betala. Det är de som idag är svaga som får betala. Liksom våra barn och barnbarn. De kommer, om utvecklingen får fortsätta, växa upp i ett Svergie där deras chanser beror på vilka förutsättningar de är födda med.


Röstar du på alliansen för de extra kronor du fått i skattesänkning?

Se till att spara kronorna i madrassen. Du vet aldrig om ditt företag lägger ner verksamheten och du blir arbetslös. De kronorna behövs om inte du vill stå där på knä med mössan i handen och vädja till arbetsgivaren.


Se till att spara kronorna i madrassen. Du vet aldrig om du råkar ut för en olycka och kanske inte kan fortsätta ditt arbete du har idag. Då kommer du behöva dem, inte för att få en guldkant på tillvaron utan för att inte behöva flytta från hus och hem.


Se till att spara kronorna i madrassen. Du vet aldrig vad som händer med ditt barn. De kommer behövas för utbildning, vård och hälsa mm.


Eller också röstar du rött för ett solidariskt samhälle där alla betalar efter förmåga och får stöd och hjälp efter behov. Ett samhälle där alla ges lika förutsättningar till en skälig levnadsnivå.


Vad vågar du chansa/riskera?

Vad väljer du?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0