De omtalade 50 miljonerna

I ett flertal insändare och på SN:s hemsida har Tommy Pettersson försökt få till olika förklaringar för att måla upp en falsk bild över ekonomin i Oxelösund. Genom lite fakta från verkligheten ska jag ge en bredare och tydligare förklaring av det hela.

För det första så är det viktigt att tänka på att den kommunala budgeten inte planeras utifrån vilka pengar kommunen fick in föregående år, så som Tommy Pettersson vill få det att framstå som. Budgeten planeras flera år frammåt utifrån prognoser av intäkter. Prognoser som inte görs av kommunen själv utan av andra organisationer. När man minskar kostnader gör man det på framtida utgifter, de som redan finns går självklart inte att förändra.

Vid mål och budget tidigt under år 2008 planerades för perioden 2009-2011. Då prognostiserades 502mkr för 2011 (Cirkulär 08:19 2008-08-20). Drygt ett år senare var prognoserna kraftigt sänkta, endast 449mkr fanns då vilket ger en skilnad på över 50 miljoner kronor (Cirkulär 09:27 2009-04-29). Det är fakta, ren och skär fakta. Fakta som vi måste ändra oss efter och besparingar görs inte över en natt.

2009 har varit ett tufft år för alla i Oxelösund. Det var då de sämre prognoserna började slå igenom på allvar med stora konsekvenser, inte minst kommunens anställda som gjort ett hårt och bra arbete. Sammantaget är det dock så att det är planerna framåt som måste ändras utifrån de prognoser som kommer, oavsett hur mycket Tommy Pettersson väljer att titta i backspegeln. Man kan lätt gräva ner sig i vad som varit men om man blickar frammåt ser man vad som måste göras. Vi är nu i ett valår där vi inom Socialdomokratin vill trygga välfärden och utbudet av verksamhet till kommunens invånare samtidigt som det hårda arbetet med översyn av kostnader och möjliga besparingar fortsätter. Alternativet är en ansvarslös Alliansbudget med fantasifulla förhoppningar om lyckade neddragningar i skola, vård och omsorg. Väljer du trygghet och ansvarstagande eller fantasifulla antaganden?


Kommentarer
Postat av: Tommy Pettersson

Hej Mattias, kanske lite sent att kommentera de 50 miljonerna men jag gör det ändå. Jag vet att kommunen får prognoser som kommer från SKL. men anledningen till att jag skrivit som jag gör att Vikström o Renfors skriver och säger bland annat den 26 juni 2009 i SN att citat” från januari 2008 till januari 2009 har statsbidrag och skatteintäkter för Oxelösunds kommun minskat med 50 miljoner kronor” slut citat på grund av den moderatledda regeringen. Hade de varit ärliga hade de kunnat sagt att vi var för optimistiska utifrån de prognoser vi fått för hur gärna du och Benita än vill ha något att skylla Oxelösunds dåliga ekonomi på så har inte skatteintäkterna minskat.

Prognoser som kommer från SKL har varit lika för alla kommuner över hela landet. Ändå är det bara en kommun i Södermanland och 19 i hela landet som höjer skatten i år. Tycker du inte det är märkligt med tanke på att det är samma regering som styr över hela landet. Skulle Vikströms, Renfors och dina tankar vara riktiga borde väl alla kommuner höja skatten och inte som exempelvis grannkommunerna Nyköping och Trosa ha stora överskott och en stark ekonomi.

Jag tar med en tabell från kommunkontoret som visar att skatteintäkter och statsbidrag ökat med c:a 3 % om året och beräknas öka ungefär lika mycket i framtiden. Hur du och andra kan påstå att det är en minskning är otroligt. Varför inte bara erkänna att vi var för optimistiska och räknade och planerade fel vilket grannkommunerna inte gjorde.



Siffror från ekonomikontoret 2009-12-15



2006 400+5 405

2007 419+7 426

2008 430+2 432

Budget

2009 441+2 443

2010 458+13 471

2011 470+2 472

2012 486+2 488



C:a 3 % i höjning per år är väl inte så dåligt trots allt.

Datum: 2010-02-01 Tid: 14:45:56
Postat av: Mattias Pettersson

Tack Tommy för din kommentar och nej det är aldrig för sent att kommentera!



När jag har uttryckt mig offentligt använder jag ordet prognos när jag talar om dessa 50 miljoner. Jag kan hålla med dig om att det är en skillnad och det är just därför jag vill förtydliga vad det handlar om.



Att sedan allt skulle bero på Oxelösunds politiska ledning håller inte jag med om. Du jämför med två moderatstyrda kommuner som inte har samma ideologiska inriktning kring vård, skola och välförd. Vi vill satsa mer på detta, för individens skull. Vi vill behålla välskötta bolag istället för att sälja ut till privata vinstintressen. Där hittar man en stor förklaring till den (tillfälligt) goda ekonomin i flera av landets kommuner.

Datum: 2010-02-01 Tid: 20:33:39
Postat av: Tommy Pettersson

Hej igen Mattias.



Vill först påpeka att ovanstående datum jag hänvisar till ska vara den 23 juni 2009.

Det är bra att du använder ordet prognos, det hade varit ännu bättre om Vikström och Renfors med flera också gjort det. Men de sa ordagrant ”att skattintäkter och statsbidrag minskat med 50 miljoner från januari 2008 till januari 2009” på grund av alliansregeringen, inte ett ord om lågkonjunktur eller eget slöseri. Minns du att skatten i Oxelösund höjdes även 2005, under en annan regering och i en annan konjunktur. Märkligt.



För övrigt håller jag med kommunalrådet när hon i årsredovisningen 2008 sade att

” Personalkostnaderna hade ökat kraftigt. Kommunens ekonomi klarar inte på sikt att ha en sådan belastning. Det innebar att vi startade ett arbete för att minska kostnaderna. I första hand för att komma ner till genomsnittsnivån för jämförbara kommuner”



I först hand för att minska kostnaderna för att komma ned till genomsnittsnivån för jämförbara kommuner − den meningen är fin Mattias.



Du vill inte sälja ut välskötta bolag som andra kommuner, det kan väl diskuteras om de är så välskötta, det är väl tveksamt om de är så välskötta inte men det beror på att kommunen ständigt plockar pengar ur dessa bolag så underhållet blir eftersatt. För övrigt äger kommunen massor med sommarstugetomter som borde säljas för att förstärka ekonomin. Sedan har jag nog mina tvivel på att vård, skola och omsorg sköts bättre här än i grannkommunerna.



Nog om detta, ha det.



Datum: 2010-02-02 Tid: 09:31:05
Postat av: Mattias Pettersson

Återigen, tack för kommentarerna Tommy!



Jag kan inte annat än hålla med dig gällande användningen av begrepp, det är väldigt viktigt för tydligheten. Av två skäl, för att vara just tydlig och korrekt mot medborgarna och för att otydlighet och felaktigheter kan användas emot dig. Se på vår stadsministers felräkning på hela 100 000 jobb!



Oxelösund ligger högt på många områden, det är helt riktigt och arbetet måste fortsätta med att sänka dessa kostnader. Vissa kostnader kommer på grund av strukturella faktorer alltid att vara högre och vissa lägre men då handlar det om att man som ansvarig måste kunna förklara och försvara detta.



Gällande sommarstugetomterna har jag ingen koll och därmed inte heller någon åsikt. Gällande våra kommunala bolag måste jag dock kontra med - Tror du på allvar att privata företag skulle plocka ut mindre i vinst än kommunen? Vi har riktigt låga hyror i våra bostäder, vi har riktigt låga avgifter för fjärrvärme osv. Det fungerar samtidigt som vinster tas ut just genom att bolagen är väl skötta. Jag bor själv i en hyreslägenhet, känner flera som gör det och här märks inget av eftersatt underhåll utöver den standard som finns i andra bostadsbolag.

Datum: 2010-02-02 Tid: 17:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0