En otrygg mörkblå politik

Bo Jender (M) gör i SN den 10 februari ett tappert försök att få till någon form av anklagelser mot Socialdemokraterna i Oxelösund efter min insändare ett par dagar tidigare. Min skrivning hade egentligen ingenting med budgetprocess 2010 att göra utan var en historiskt inriktad förklaring av hur prognoserna ändras och därmed också förutsättningarna i budgetarbetet. Det är vad som egentligen har diskuterats under 2009, vilket de flesta också verkar ha förstått. Bo Jenders uttalanden ställer mig dock mer frågande.

Jag anklagas för att jämföra äpplen och päron. Bo Jender hävdar att man ska se till 2010 och inget annat. Så kan jag i min vildaste fantasi inte se på saken. I min värld planeras ekonomin under den period som prognoser finns, vilket då var till 2011, även om budgeten fastslås för ett år i taget.

Att ta dagen som den kommer och inte använda sig av de möjligheter som finns att planera ekonomin låter som en väldigt otrygg och instabil mörkblå politik. Men det låter samtidigt som att det stämmer väl överens med Oxelösundsalliansens budgetförslag som bygger hela grunden på antagna besparingsmöjligheter istället för att beakta de faktiska omständigheterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0