Vem tar hand om dig?

Jag är idag hemkommen efter ett par arbetsdagar tillsammans med Försäkringskassan, Landstinget, Arbetsförmedlingen och Socialtjänsten. Jag har tidigare skrivit om vad som händer med sjukförsäkringen kring årsskiftet och nu finns lite mer siffror.

Enbart i området Oxelösund, Nyköping, Trosa och Gnesta handlar det om flera hundra personer som efter årsskiftet blir av med sin sjukpenning eller sin sjukersättning. Blir av med sin försörjning. I sista stund har regeringen reagerat på det ohållbara och har givit Arbetsförmedlingen det delikata uppdraget att med ett "Introduktionsprogram" under tre månader få dessa personer i arbete. Vi talar om sjuka människor som inte arbetat på flera år. Detta mitt under en kraftig lågkonjunktur där friska starka människor med bra utbildning och ett CV utan svarta perioder, får lämna sina arbeten efter stora varsel. Hur ska en sjuk människa med ett CV som beskriver multipla sjukdomar under de senaste åren kunna konkurera om jobben? 

Personerna kan om de kvaliciferar sig för a-kassa få så kallat aktivitetsstöd under dessa månader. Men det är först efter a-kassornas flera månader långa handläggningstider som pengarna kan komma så Socialtjänsten kan nog införskaffa könummersystem för att ge försörjningsstöd till en rad av dessa personer. Dock får personen i första hand leva på sin partneras inkomst om sådan finns.

Vem tar hand om dig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0