Vem är allmänhet?

SN:s nätsida pågår en diskussion om vem som ska få ställa frågor vid kommunfullmäktiges frågestund för allmänheten. En överväldigande majoritet har beslutat att "politiskt valda representanter i fullmäktige, styrelser och nämnder" inte längre ska räknas till allmänheten vid frågestunden och därmed inte ha rätt att ställa frågor.

Benita Wikström (S) menar att  avsikten var att förstärka allmänhetens möljigheter och ge dem "ensamrätt" till allmänhetens frågestund. Detta ställer sig nu MP emot och överklagar beslutet till Länsrätten.

Jag skrev själv ett inlägg där jag stöttar beslutet och fick snabbt det helt otroliga svaret att "jag slickar uppåt och sparkar nedåt". Att värna om allmänhetens rätt att nyttja tiden för att få möjlighet att ställa frågor till kommunfullmäktige, hur kan det vara att sparka nedåt? Hur kan det vara "att slicka uppåt" när jag stöttar ett beslut som är fattat med majoritet från vänster till höger, med en lucka i mitten då för MP. Spännande tankar...

Min åsikt är dock klar i detta. En politiker, en person som genom sin partitillhörighet fått ett uppdrag i kommunala nämnder eller styrelser, bör inte ta upp tid som är vikt till allmänheten. En person med den ställningen ska driva sina frågor inom sitt parti och låta dem som är valda representanter för partiet driva frågan i exempelvis kommunfullmäktige.
 
Fungerar det inte så inom Oxelösunds Miljöparti att de valda politikerna talar med varandra?
Går det inte att driva en fråga inom partiet, där kanalerna och möjligheterna att påverka borde vara stora?
Skrämmande i så fall!

Nu är det bara att invänta Länsrättens dom, om beslutet strider mot kommunallagen.
Får Miljöpartisterna Björn Johansson och Gunnar Söderberg rätt?

Kommentarer
Postat av: Björn Andersson

Jag håller med dig i detta inlägg. Björn Johansson och Gunnar Söderberg är miljöpartiet i Oxelösund. De är nu så få aktiva att de inte har en aktiv styrelse. Men jag ska inte raljera. Snart står vi där själva. Vi blir alla allt färre!

Datum: 2009-07-15 Tid: 20:27:06
URL: http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1749&blogg=3424
Postat av: Mattias Pettersson

Tack björn för din kommentar!



Jag kan bara hålla med dig gällande riskerna med sjunkande medlemsantal, både i (S) och andra partier. Det är sorgligt att se hur få som engagerar sig där man verkligen har möjlighet att påverka, som medlem i ett politiskt parti. Att bli medlem och påverka, det är något jag uppmanar alla att göra oavsett vilket parti man väljer att tillhöra.

Datum: 2009-07-15 Tid: 21:33:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0