Snart är det val igen!

Vi har för inte alls länge sedan haft ett viktigt val i Sverige. Valdeltagandet blev högre än väntat men ändå skrämmande lågt. I september i år sker det val som engagerar svenska folket minst. Valet till Svenska kyrkan. I år hoppas jag dock på ökat valdeltagande. Det är nämligen en rad viktiga frågor som kommer avgöras under den kommande mandatperioden.


Socialdemokraterna vill ge människan frihet inom kyrkan. Frihet att besöka kyrkor som hålls öppna för alla och som hålls välvårdade. Frihet handlar också om rätten att gifta sig med den man vill. Riksdagen har beslutat om att begreppet äktenskap ska vara könsneutralt. Kyrkan har fortfarande den processen framför sig och det finns partier som hårt arbetar mot att kyrkan ska välkomna samkönade par att ingå äktenskap. Här har samhället tagit ett stort steg, nu är det viktigt att vi får med Svenska kyrkan på samma linje och öppnar kyrkorna för alla oavsett könssammansättning i parförhållandet!

Kyrkan gör idag ett mycket bra socialt arbete. Bland annat så finns kyrkans diakoniverksamhet som ett alternativ till övriga samhällets stödinsatser och hjälper människor i kris och nöd. Kyrkan hjälper här människor att hitta tillbaka till ett värdigt liv, ett liv i frihet. Jag är stolt över Svenska kyrkan. Jag är inte flitig besökare men jag vet att kyrkan finns där när jag vill, när jag behöver den. Den dag vi behöver kyrkan, är kyrkan värdefull för mig och dig, i vår vardag. Men det finns mycket mer att göra och kyrkan har stor potential och stora möjligheter.

I höst är det dags att välja väg även inom kyrkan. Socialdemokratin står för frihet, lika värde och lika rättigheter för alla. Detsamma gäller inom kyrkans värld. Värna vår kyrka genom att lägga din röst på Socialdemokratin. Våga rösta, ägna några minuter av ditt liv till att rösta. Kyrkan kan låta som en oviktig sak men den är faktiskt en grundläggande del i vårt samhälle.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0