De tar min frihet ifrån mig, bit för bit

Alliansen med Moderaterna i spetsen trummar ut sitt budskap om att de för en politik som skapar frihet. Det låter ju jättebra, ellerhur?

Jag känner mig fri när jag vet att det finns ett trygghetssystem som fångar upp mig om jag blir sjuk eller skadar mig. Jag känner mig fri när jag vet att det finns system som hjälper de som är svagast i samhället, de som inte riktigt kan ta det ansvar som de allra flesta av oss kan. Jag känner mig fri när jag vet att alla människor oavsett vart vi bor, hur vi ser ut och vilka olika läggningar vi har, kan få samma grundläggande trygghet att bygga upp våra liv på. Jag känner mig fri när jag vet att alla barn får samma grundläggande möjligheter till en trygg och säker uppväxt. Jag känner mig fri när jag vet att den dag jag blir gammal, finns det fortfarande något som kallas skälig levnadsnivå och är en rättighet för mig och alla andra.

Alliansen menar att deras politik skapar frihet, men vad har de gjort mer än skattesänkningar och rader av försämringar av våra välfärdssystem?

En trygg och stabil frihet kan aldrig någonsin köpas för pengar.

Jag har fått några kronor i skattesänkning av Alliansen.

Men min frihet tar de ifrån mig, bit för bit.


Kommentarer
Postat av: Bertil

Allt alliansen beslutat är slarvigt människofientligt och med lögner och manipulationer i grunden. Reinfelt gör inget annat än halvljuger eller undanhåller sannigen , retoriken är skrämmande.

A-kassor som inte betalar ut den sänkta ersättningen i tid.pensionärer sjuka,arbetslösa som får betala högre skatt. Fastighetsskatt där en kåk i inlandet har lika hög skatt som en stor fastighet värd tiotalsmiljoner i storstad.

Utförsäljning av våra gemensamma egendomar.

Sjukförsäkringen! Förmodligen den största skandal i Svensk politik.

Detta var bara en del av de stora föärändringar som skett. På detta ligger massor av småbeslut där man hela tiden tagit för sig av mer skattesänkningar för främst överklass. Ex: förändrad semesterlag, fler karensdagar a-kassan o.s.v o.s.v

Allt är förstört.

Datum: 2009-12-11 Tid: 20:27:55
Postat av: Sven

Det är fruktansvärt att läsa hur Alliansen förföljer dig.

"Jag har fått några kronor i skattesänkning av Alliansen"

Det är upprörande. För alla andra svenskar i arbete handlar det om tusentals kronor.



"...min frihet tar de ifrån mig, bit för bit".

Usch. Vad har du gjort? Det låter som ett samhälle som Ohly propagerat för.

Datum: 2009-12-11 Tid: 20:28:16
Postat av: Svar till Sven

Du har så rätt så, jag har fått en del pengar i skattesänkningar.



Men vad hjälper det alla människor som behöver hjälp, stöd och skydd? Klart att jag kan leva gott och köpa lite extra oxfilé men på vems bekostnad sker detta?



Det är det som är skrämmande.

Jag bryr mig om mina medmänniskor, det är dem som är min frihet. Inte hur mycket pengar jag har, hur fin bil jag kan åka och när jag åker till thailand nästa gång.



Om du tänker till förstår säkert du också det...

Kanske...

Datum: 2009-12-11 Tid: 21:22:44
Postat av: Oscar Peterson

Kan du inte skänka bort lite pengar till nån som har det svårt? Då kanske det känns bättre. Dessutom HAR vi ju skola, sjukvård och barnomsorg för alla här i landet. Vi behöver knappast höja skatten för undersköterskor, bara för att de ska få glädjen att "bidra" till vårt gemensamma. Det gör de ju redan.



Min extra tusenlapp har jag stor nytta av, Varför vill du ta den ifrån mig och till vem vill du ge den? Till en långtidssjukskriven som lider av fibromyalgi, kanske.

Datum: 2009-12-12 Tid: 12:38:38
Postat av: Svar till Oscar Petersson

Våra samhällsfunktioner ska inte byggas upp av välgörenhet. De ska fungera genom statliga åtaganden som finansieras genom vårt skattesystem.



Jag tycker aldrig du (och jag) borde ha fått den där extra tusenlappen. Den behövs till bättre saker. Dessutom kommer den tusenlappen idag från lånade pengar. Det är så att staten inte har råd att ge dig tusenlappen utan staten lånar upp massor med miljarder till sina skattesänkningar. Dessa pengar ska betalas tillbaka, vem tror du får göra det?

Datum: 2009-12-12 Tid: 15:48:25
Postat av: Ulf Andersson

A-kassor som inte betalar ut ersättning i tid. Tacka du faan för det! Det är ju snikna facket som har hand om de pengarna.

Datum: 2010-02-01 Tid: 00:07:46
Postat av: Ulf Andersson

Ingen har fått höjd skatt och pensionärerna har fått sänkt skatt med mest för de med lägst skatt, inte som om sossarna skulle ha gjort det, med höjda tak i ersättningssystemet så att de med höga pensioner får mest Visste du att när ATP -systemet röstades igenom 1957 så fanns det 6 arbetstagare på en pensionär och nu finns det 3 2025 blir det bara 2. Hur ska det bli med pensionen då om inte flera kommer i arbete?

Datum: 2010-02-01 Tid: 00:14:42
Postat av: Mattias Pettersson

Tack för kommentarerna Ulf!



För information till dig kan jag säga att a-kasseavgiften inte går till facket. Det finns en speciell fackavgift för detta. Du kan vara med i en a-kassa utan att vara fackligt ansluten.



Du har så rätt så när du säger att ingen har fått höjd skatt. Däremot har skatten till största delen sänkts mest i kronor räknat för de som redan har mest. Betalat har de fått göra, som är försäkrade genom vårt välfärdssystem. Betala kommer också våra barn och barnbarn få göra när alla lånade pengar ska betalas tillbaka eftersom en stor del av sänkningarna görs med lånade pengar.

Datum: 2010-02-01 Tid: 20:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0